Effekter af QiGong træning

Qigong: Acute affective responses in a group of regular exercicers.

Det følgende er en kort sammenfatning af de væsentlige punkter af Mattias Johanssons doktordisputatsen Qigong: Acute affective responses in a group of regular exercicers.

Af Margareta Palmgren

Mattias Johansson er forsker ved Hälsoakademin ved Örebro Universitet og præsenterer sine studier i doktordisputatsen .

  • Bedre følelsesmæssig tilstand ved Qigong træning.
  • Qigong er blevet praktiseret i årtusinder pga. sine positive helsestyrkende effekter. En disputats ved Örebro Universitet, 2009-06-10, påviser, at mennesker både under og efter træning har en positiv følelsesmæssig stemning, hvilket gør det lettere at træne regelmæssigt.
  • Mattias Johanssons disputats viser også at effekten bliver lige stor ved 30 minutters træning som ved træning i 60 minutter. Heraf følger at det er bedre at træne mere regelmæssigt i kortere tid, hvis man ikke har så meget tid.
  • Helsebevarende og styrkende effekter
  •  I de seneste årtier er Qigong blevet formål for en øget interesse i forskningsverdenen. At få større kendskab til aktiviteter der får mennesker til at have det godt er af stor betydning, eftersom mange lider såvel af fysisk som psykisk dårligt helbred, siger Matthias Johansson.
  • Den samlede forskning peger på helbredsstyrkende effekter indenfor områder som stresshåndtering, livskvalitet og modstandskraft ved sygdom. Har man en positiv indstilling til livet, bliver det lettere at håndtere stress og negative følelser.
  • Energigivende og afslappende

Mattias Johansson har studeret en gruppe Qigongudøvende og har undersøgt hvordan deres sindsstemning forandrer sig under og efter træningen. Han har sammenlignet deres sindsstemning med en kontrolgruppe og observeret at uro, angst, vrede og depression aftager hos de, der træner Qigong sammenlignet med hos kontrolgruppen. Selv følelsen af udmattelse forsvinder og man føler sig fuld af energi samtidigt med at man er afslappet.

Det er spændende, at det på samme tid er energigivende og afslappende. Mere intens fysisk aktivitet er oftest mere energigivende under udførelsen og afslappende efterfølgende, siger Mattias Johansson.

Resultaterne stemmer overens med andre studier af Tai Chi, meditation og gang, og Mattias Johansson tror at mange mennesker ville kunne opleve følelsesmæssige forbedringer ved hjælp af Qigong.

 

Fra afhandling på Örebro Universitet Mattias Johansson: læs her.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NYT !

KURSER MED FAN XIULAN efterår 2017
se under Kurser&Aktiviteter

Nyhedsbrev fra januar 2017 er kommet!

Læs her.

Fællestræninger:

Fællestræning arrangeret af Biyun Foreningen foregår flere steder i landet. Se datoer, tid og sted nedenfor.

For de der ikke lært Biyun Metoden, er man velkommen til at deltage i en ”prøvetime”.

Herefter kan man under ”kurser og aktiviteter” se hvor og hvornår der tilbydes kurser i grundformen, Jichu Gong.


København:
Ingen fællestræning for øjeblikket

Roskilde:
Den anden torsdag i måneden
kl. 17.00 - 18.30

Odense:
Første tirsdag i måneden
kl. 18.30 - 20.30

Vejle:
Første onsdag i måneden
kl. 18.30 - 20.30

Biyunforeninger

Biyunforening i Sverge

www.biyun.se

Den norske Biyun forening

www.biyun.no

Log Ind

Email:
Password:
Remember   

Forgot Password